אודות
שיתוף פעולה בין חוקרים לחינוך מתמטי ומורים למתמטיקה בפועל יוצר הזדמנות לשילוב מומחיות במחקר עם מומחיות דידקטית-פדגוגית. שילוב זה יכול להוביל לתוצרים חינוכיים אוטנטיים, רלוונטיים וישימים להוראה, ובכך עשוי להיות משמעותי, לתרום ולהעצים את כלל השותפים.
פרויקט מש"ל נבנה בהשראת פרדיגמה חדשנית של מדע אזרחי (Citizen Science) שמבוססת על ייחוד כוחות של חוקרים מקצועיים ואזרחים שאינם חוקרים מקצועיים במטרה לפתור סוגיות חשובות לחברה. בימינו מדע אזרחי צומח במגוון תחומים כגון רפואה, ביולוגיה, מדעי הסביבה וכדומה. עם זאת, מחקר המונים טרם שימש ככלי לפיתוח מקצועי של מורים למתמטיקה.
גמישות מחשבתית בפתרון בעיות במתמטיקה
גמישות מחשבתית היא מאפיין חשוב של פותרי בעיות
שבילי משימות מדברות
קהילת מש"ל ברחובות תשע"ט: כיצד מעצבים שביל משימות
פיתוח חשיבה מתמטית במציאות עתירת מבחנים
מטרת הקהילה לחקור כיצד נוכל לפתח את החשיבה
שיעורי מתמטיקה: מעצבים את היום שאחרי...
המציאות תחת מגפת הקורונה דורשת מכולנו לחפש
ריבוי ייצוגים ופתרונות – קהילת הכפר הירוק
בעיות רבות במתמטיקה ניתן לפתור בדרכים שונות
מפגשי קהילות
מדי שנה נערכים מפגשי קהילות, בהם חברי קהילות
אודות
שיתוף פעולה בין חוקרים לחינוך מתמטי ומורים למתמטיקה בפועל יוצר הזדמנות לשילוב מומחיות במחקר עם מומחיות דידקטית-פדגוגית. שילוב זה יכול להוביל לתוצרים חינוכיים אוטנטיים, רלוונטיים וישימים להוראה, ובכך עשוי להיות משמעותי, לתרום ולהעצים את כלל השותפים.
פרויקט מש"ל נבנה בהשראת פרדיגמה חדשנית של מדע אזרחי (Citizen Science) שמבוססת על ייחוד כוחות של חוקרים מקצועיים ואזרחים שאינם חוקרים מקצועיים במטרה לפתור סוגיות חשובות לחברה. בימינו מדע אזרחי צומח במגוון תחומים כגון רפואה, ביולוגיה, מדעי הסביבה וכדומה. עם זאת, מחקר המונים טרם שימש ככלי לפיתוח מקצועי של מורים למתמטיקה.
אודות
קהילות רכזי מתמטיקה הן קהילות מקצועית לומדות של רכזי מקצוע ומורי מתמטיקה מובילים בחטיבות הביניים, בהובלה אקדמית של מכון וייצמן למדע, ובתמיכה של קרן טראמפ וורשויות מקומיות. מטרת הקהילות לתרום להתפתחות המקצועית של חברי הקהילה כמובילי צוות המורים למתמטיקה, ולהעצים את יכולתם להנהיג ולחולל שינוי בר קיימה בלמידה ובהוראה של המתמטיקה בבית ספרם. להלן הרציונל לפיתוח הקהילות:
למה חטיבת ביניים?
במהלך שנות הלימוד בחטיבת הביניים מתעצבת זהותו של התלמיד הן בהיבטים של ידע ומיומנויות והן בהיבטים החברתיים והרגשיים. שנים אלו הן קריטיות לרכישת דפוסי למידה, מיומנויות מקצועיות, ותחושת מסוגלות עצמית, החשובות כל כך להשך הקריירה. ההטרוגניות של התלמידים בהוראת המתמטיקה מעלה צורך בחיפוש אחר מענה מותאם אישית, לימודית, חברתית ורגשית, תוך ראיית התלמיד כאדם שלם.
למה רכזי מתמטיקה ומורים מובילים?
לרכז צוות מתמטיקה ולמורים מובילים מצוות ההוראה, פוטנציאל השפעה לא מבוטל על שיטות ותרבות ההוראה והלמידה הנהוגות בבית הספר, על סדירויות מקצועיות וחלוקת המשאבים השונים בין כיתות הלימוד, על המקצועיות של צוות המורים, על המוטיבציה ללמוד וללמד, על התאמת הלמידה וההוראה ליעדי משרד החינוך כפי שעולים ממסמכי תוכנית הלימודים, ועוד.
למה קהילה?
צוות מתמטיקה המתפקד כקהילה מקצועית לומדת בהנחייה ובהובלה של רכז המקצוע יש בכוחו להנהיג ולחולל שינוי בר קיימה בלמידה ובהוראה של המתמטיקה בבית הספר. מתוך כך, חשוב טיפוח הרכז כמוביל צוות בית ספרי המתפקד בכוחות עצמו כקהילה מקצועית לומדת, על פי המודל שהרכז ייחשף אליו בקהילת רכזי המתמטיקה. הפעילות בקהילה תעצים את הרכז ותקנה לו ידע וכלים מקצועיים הנחוצים להובלת שינויים בהוראת מתמטיקה בחט"ב.
אודות
קהילות רכזי מתמטיקה הן קהילות מקצועית לומדות של רכזי מקצוע ומורי מתמטיקה מובילים בחטיבות הביניים, בהובלה אקדמית של מכון וייצמן למדע, ובתמיכה של קרן טראמפ וורשויות מקומיות. מטרת הקהילות לתרום להתפתחות המקצועית של חברי הקהילה כמובילי צוות המורים למתמטיקה, ולהעצים את יכולתם להנהיג ולחולל שינוי בר קיימה בלמידה ובהוראה של המתמטיקה בבית ספרם. להלן הרציונל לפיתוח הקהילות:
למה חטיבת ביניים?
במהלך שנות הלימוד בחטיבת הביניים מתעצבת זהותו של התלמיד הן בהיבטים של ידע ומיומנויות והן בהיבטים החברתיים והרגשיים. שנים אלו הן קריטיות לרכישת דפוסי למידה, מיומנויות מקצועיות, ותחושת מסוגלות עצמית, החשובות כל כך להשך הקריירה. ההטרוגניות של התלמידים בהוראת המתמטיקה מעלה צורך בחיפוש אחר מענה מותאם אישית, לימודית, חברתית ורגשית, תוך ראיית התלמיד כאדם שלם.
למה רכזי מתמטיקה ומורים מובילים?
לרכז צוות מתמטיקה ולמורים מובילים מצוות ההוראה, פוטנציאל השפעה לא מבוטל על שיטות ותרבות ההוראה והלמידה הנהוגות בבית הספר, על סדירויות מקצועיות וחלוקת המשאבים השונים בין כיתות הלימוד, על המקצועיות של צוות המורים, על המוטיבציה ללמוד וללמד, על התאמת הלמידה וההוראה ליעדי משרד החינוך כפי שעולים ממסמכי תוכנית הלימודים, ועוד.
למה קהילה?
צוות מתמטיקה המתפקד כקהילה מקצועית לומדת בהנחייה ובהובלה של רכז המקצוע יש בכוחו להנהיג ולחולל שינוי בר קיימה בלמידה ובהוראה של המתמטיקה בבית הספר. מתוך כך, חשוב טיפוח הרכז כמוביל צוות בית ספרי המתפקד בכוחות עצמו כקהילה מקצועית לומדת, על פי המודל שהרכז ייחשף אליו בקהילת רכזי המתמטיקה. הפעילות בקהילה תעצים את הרכז ותקנה לו ידע וכלים מקצועיים הנחוצים להובלת שינויים בהוראת מתמטיקה בחט"ב.
אודות
מטרתה פרויקט הינה לעודד מורים בחטיבות הביניים לאתגר את תלמידיהם בפתרון בעיות באופן שגרתי. למטרה זו אנחנו מפתחים מאגר של בעיות – רבות מהן בעיות אותנטיות מהעולם של התלמידים (בהלימה של המסגרת המושגית של ארגון OECD למבחן הפיזה הבינלאומי). מורים משתתפים בקהילות מקצועיות לומדות אשר מתמקדות בהפעלת בעיות בכיתה – הן בעיות מתוך המאגר והן בעיות שמורים אוספים ממקורות שונים, במטרה להגביר את תדירות ההפעלה ואת רמת המיומנות המתמטית שתלמידים נדרשים להציג. מורים משתפים פעולה בתכנון הפעלות וברפלקציה על הפעילות שהתקיימה בכיתה, לקראת תכנון הפעלות עתידיות. כלי טכנולוגי מאפשר רפלקציה על הפעלות שהתקיימו, ובכך שואף לתמוך בשילוב שיטתי וארוך טווח של פתרון בעיות בהוראת מתמטיקה. הפרויקט נמדד בתדירות ובאיכות ההפעלות של המורים המשתתפים. הפרויקט ממומן על ידי קרן טראמפ (2020-2024).
פרויקט מהלכי"ם - משאבים כלליים
מאגר של בעיות מאתגרות לכיתות ח', ט', י'. כל
קהילת גרעין מכון ויצמן
מהלכים - קהילה ווירטואלית
קהילה ווירטואלי זו מאפשרים לכלל המורים בארץ,
מהלכים חיפה והצפון תשפ״ד - מחזור 1
קהילת מורי מתמטיקה שעוסקת באוריינות מתמטית
מהלכים חיפה והצפון תשפ״ד - מחזור 2
קהילת מורי מתמטיקה שעוסקת באוריינות מתמטית
מהלכים חיפה והצפון תשפ״ד - מחזור 3
קהילת מורי מתמטיקה שעוסקת באוריינות מתמטית
מועדון מורי מתמטיקה – מכון ויצמן
מועדון מורי מתמטיקה שנפגשים להכיר בעיות ומשימות
מהלכי"ם על אזורית התשפ"ד
מועדון מהלכ"ים תשפ"ה
תקציר הקורס
תבנית הקורס - ניסוי 2024 העתק 1
תבנית הקורס העתק 2
אודות
מטרתה פרויקט הינה לעודד מורים בחטיבות הביניים לאתגר את תלמידיהם בפתרון בעיות באופן שגרתי. למטרה זו אנחנו מפתחים מאגר של בעיות – רבות מהן בעיות אותנטיות מהעולם של התלמידים (בהלימה של המסגרת המושגית של ארגון OECD למבחן הפיזה הבינלאומי). מורים משתתפים בקהילות מקצועיות לומדות אשר מתמקדות בהפעלת בעיות בכיתה – הן בעיות מתוך המאגר והן בעיות שמורים אוספים ממקורות שונים, במטרה להגביר את תדירות ההפעלה ואת רמת המיומנות המתמטית שתלמידים נדרשים להציג. מורים משתפים פעולה בתכנון הפעלות וברפלקציה על הפעילות שהתקיימה בכיתה, לקראת תכנון הפעלות עתידיות. כלי טכנולוגי מאפשר רפלקציה על הפעלות שהתקיימו, ובכך שואף לתמוך בשילוב שיטתי וארוך טווח של פתרון בעיות בהוראת מתמטיקה. הפרויקט נמדד בתדירות ובאיכות ההפעלות של המורים המשתתפים. הפרויקט ממומן על ידי קרן טראמפ (2020-2024).