אודות

בשיעורי מתמטיקה רבים מתרחשים אירועים בלתי צפויים. קהילת עדש"ל בחיפה חוקרת הפתעות
בשיעורי המתמטיקה מנקודת מבטם של מורים ושל תלמידים.

תכנית עדש״ל היא פרי שיתוף פעולה בין שני פרויקטים מובילים לפיתוח מקצועי של מורים במכון ויצמן למדע: 
עדש"ה - עמיתים דנים בשיעורי המתמטיקה, ומש"ל - מורים שותפים למחקר.

בפרויקט עדש"ה, המורים צופים יחד בשיעורי מתמטיקה מוסרטים, מנתחים אותם על בסיס חומרים שפותחו בפרויקט, ודנים לעומק בסוגיות מתמטיות ופדגוגיות אשר תפסו את עיני המורים. ניתוח שיעור במפגשי עדש״ה מתמקד בהיבטים הבאים של ההוראה, להלן "העדשות": רעיונות מתמטיים, מטרות המורה, מטלות ומשימות, אינטראקציות, דילמות ואמונות על מתמטיקה והוראת מתמטיקה.


קרא עוד

  • מהלך המחקר

    מהלך המחקר עדש״ל – הפתעות

     

    מורי התיכון השתתפו זו השנה השניה במפגשי עדש"ה. בשנת תשע"ח, השתלמות עדש"ה לכל מורי המתמטיקה בתיכון. ובשנת תשע"ט, השתלמות עדש"ה נמשכה, ובמקביל קבוצה קטנה של מורים החליטו להצטרף לקבוצת עדש"ל ולשתף פעולה עם מחקר בחינוך מתמטי. קהילת עדש"ל בחיפה בחרה לעסוק בנושא ההפתעות.  כחלק משיח משותף על הפתעות, החלטנו להתייחס למרכיבי ההפתעה הבאים: ציפינו שיקרה X, קורה y, ויש תחושה/הרגשה מלווה.

    במפגשי עדש"ה, גורם ההפתעה הוא טריגר לרפלקצייה של המורה על ההוראה שלו . במפגשים אילו, המורים מנתחים שיעורים לפי מרכיבי הניתוח של עדש"ה. (להלן העדשות: רעיונות מתמטיים ומטה מתמטיים, מטרות, מטלות ומשימות, אינטראקציות, דילמות ואמונות על מתמטיקה ועל הוראת מתמטיקה). באופן תדיר, מפגשים אילו מזמנים למורה הפתעות רבות, ואילו יכולות להוות הזדמנות ללמידה. מה גם שמורים מעידים על עצמם שמקרי הפתעה שקרו עבורם, היוו נקודות דרך בהתבוננות שלהם על ההוראה שלהם, על ידי כך שגרמו לעימות בין מה שמתרחש בסרט לבין האמונות שלהם על הוראת מתמטיקה. מורים אף העידו על עצמם שקיבלו החלטות לשנות מהלכי הוראה שהורגלו אליהם במשך שנים.

    במטרה לבחון  ממה המורים מופתעים, היה עליהם לענות על שאלון על הפתעות לפי העדשות.

     השאלות שבחרו המורים בסופו של דבר, קשורות בהפתעות הן שלהם עצמם כמורים והן של התלמידים שלהם:

    1. הפתעות בעדשות למורה:
      המורה מתייחס לאחת השאלות הקשורות להפתעה, לפי מרכיב ניתוח של עדש"ה. הפתעות בעדשות.
      את השאלות חיברו המורים עצמם ביחד עם החוקרים.

    2. שאלון הפתעות מתמטיות לתלמידים – באחד המפגשים המורים נחשפו לסוגים שונים של הפתעות מתמטיות, הם רצו לבדוק האם התלמידים שלהם יופתעו מהמתמטיקה באיזה שהוא אופן

     פירוט מהלך המחקר:

    המורים בקשו לחקור נושא שלא דורש מהם לעצב את ההוראה שלהם באופן מיוחד. וזאת על מנת שלא לפגוע ברצף השיעורים והתכנית השנתית שלהם. לכן, עיצבו ביחד עם החוקרים, שאלון לתלמיד שיועבר בסוף שיעור מתמטיקה רגיל. כמו כן, הם היו צריכים לענות בעצמם על שאלון "הפתעות בעדשות".


  • מקורות רלוונטיים לקריאה

    מסמכי המחקר

    • כלי מחקר

      כלי המחקר

    • עבודות מסכמות

      תוצרי המחקר

      • מצגות/ תוצרים

      • צוות המחקר

      • התנסות במחקר

        מצגת מש"ל

        • מצד המורים