רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:קטי יהודה  
 תאריך הפעלה:ראשון, 19 דצמבר 2021, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  אחר (פרטו)חלוקת שטחים 
הכיתה בה הופעל:   טהקבצה: 
 מצויינות
 כיתה (אם אחר): עדש"ה  
מספר תלמידים בכיתה: 24   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?אחר (פרטו בהמשך)
אם בחרתם "אחר", פרטו:שימוש בידע קודם



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיההטרמה לפני השיעורעבודה עצמית5
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות20
שלב ג
דיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה20
שלב ד
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 

הבעיה ניתנה לתלמידים סוף שיעור יום חמישי. יקשתי מהתלמידים לחשוב על פתרון ואנו נדון יום א שיעור.

ביקשתי מהתלמידים לשבת בקבוצות קטנות  ולדון בבעיה שניתנה.
תלמיד שהגיע עם פתרון היה צריך להסביר לשאר כיצד פתר.
נערך דיון במליאה כיצד חולקו השטחים ואיך זה קשור לחומר




4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

התלמידים נשלחו הייתה עם שאלה למחשבה.

פעולות התלמידים: קראו את הבעיה ומיד התחילו לעבוד עליה
שאלו שאלות הבהרה (פרטו בהמשך)
שוחחו בינם לבין עצמם (פרט בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:

ישנם תלמידים אשר ביקשו עזרה מההורים או חיפשו תשובה באינטרנט.



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, וכן עקבתי אחרי פעילות התלמידים.
סייעתי באופן פרטני לתלמידים שביקשו זאת (פרטו בהמשך)
סייעתי לכל הכיתה (פרטו בהמשך)
לא נתתי רמזים אך עודדתי שיתוף פעולה בין תלמידים (תארו בהמשך)
הזמנתי תלמידים שפתרו לעזור לאחרים.

 

תלמידים אשר לא חשבו על הבעיה ביקשתי מהם לחשוב יחד בקבוצה כיצד ניתן יהיה למתוח קו.

ביקשתי מהתלמידים שפתרו להסביר מדוע מתחו את הקו כך.
נפתח דיון מדוע חשוב לעשות חלוקה שווה ומה המשמעות

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

תלמידים חיפשו את הבעיה באינטרנט וניסו לחקור ואף נעזרו חלקם בהוריהם

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

חלקם לא הבינו מה נדרש וחלקם נמתחו קו ולא הוכיחו מדוע

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים מצגת Powerpoint מסוג 2007 יחס ין שטחים לא דומים pptx.pptx

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

נתתי לתלמידים להוביל דיון ולהגיע לפתרון יחד


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)
הפנו את דבריהם לתלמידים אחרים (הביאו דוגמאות בהמשך)



7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

התמודדות עם הבעיה

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?
האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:
מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

דרכי התמודדות של תלמידים מחוץ לקופסא

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?
אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?כלל לא
פרטו והסבירו דימיון ושוני
באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה מועטה
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

ישנו קושי בהבנה מה נדרש לבצע 

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

חשיבה מחוץ לקופסא

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

הבנת הבעיה ומשמעות שטחים שווים בין ישרים מקבילים

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה מאד
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

החלוקה השווה בין שטחים שלא נראה כשווה בשום חלוקה אפשרית