רפלקציה על הפעולות

1. פרטים כללים

שם המורה:מיכאל גורודין  
 תאריך הפעלה:חמישי, 26 מאי 2022, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  אחר (פרטו) אם אחר, פרטו:
״משוואה לא נכונה״ שקיבלתי בווצאפ
הכיתה בה הופעל:   ז הקבצה:  מצויינות
אם בחרתם "אחר", פרטו   
מספר תלמידים בכיתה: 28   


2. תיאור הבעיה

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, העלו אותה כפי שהפעלתם.

תמונת (PNG) Screen Shot 2022-05-27 at 10.29.38.png
תארו את השינויים שערכת ואת הסיבות לכך:
 כיצד, אם בכלל, קשורה הבעיה לרצף ההוראה?אין קשר
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיההטרמה לפני השיעורשיתוף פעולה אסינכרוני (וואטסאפ)
שלב בעבודה על הבעיההטרמה לפני השיעורעבודה עצמית
שלב ג
דיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה45
שלב דעבודה על הבעיהאחר (פרטו)עבודה עצמית0
שלב הדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה45
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 


4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:
פעולות התלמידים: קשה לדעת מה עשו התלמידים
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:


5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, ולא עקבתי אחרי פעילות התלמידים.

 
פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 ספרו על רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 
 ספרו על קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 
 העלו פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 אם התקיים דיון תוך כדי עבודה על הבעיה או בעקבותיה,
תארו את התנהלות המורה והתלמידים:
  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
אני (המורה) הובלתי את הדיון באופן הבא:

הדיון התנהל בשני חלקים. בחלק הראשון נתתי לתלמידים להציג את הרעיונות שלהם לגבי מה לא בסדר פה. והצבעתי על הפגמים בפתרונות שלהם. סיימנו את השיעור הראשון כשאין לנו תשובות טובות. בשיעור השני התלמידים שינו קצת כיון. חלקם הציגו הוכחה לכך שלמשוואה המקורית אין פתרון, והסברתי מדוע זה נכון, אבל לא מהווה תשובה לשאלה ששאלתי. כשראיתי שהם תקועים בנסיון לפתור הכל בבת אחת, שאלתי שתי שאלות. ראשית, מה הם יכולים לעשות שהוא לא ״לענות על השאלה״. הם העלו את האפשרויות הבאות: 

  • למצוא בעיה דומה שהם מכירים
  • ללכת מהסוף להתחלה 

לאחר מכן דיברנו על עצם השאלה, ושאלתי אילו שתי שאלות שונות למעשה מסתתרות בה. מהר מאוד הם ענו ש: 

  1. איפה הטעות
  2. מה היא הטעות

שלחתי את התלמידים לנסות את הגישות שהם הציעו כדי לראות על אילו מהשאלות הם מצליחים לענות, ובשתי צורות שונות הם הגיעו לאותה המסקנה, שהם יכולים להצביע על המעבר הבעייתי, אבל לא יודעים להגיד איך בדיוק ״נולד״ שם פתרון חדש. 

בשלב הזה סיכמתי את השיעור והסברתי על כך שהגורם הוא העלייה במעלת המשוואה. 


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: הפנו את דבריהם למורה (הביאו בהמשך דוגמאות)
הפנו את דבריהם לתלמידים אחרים (הביאו דוגמאות בהמשך)

התלמידים הציגו הצעות שונות: 

  • אולי יש בעיה בתחום ההגדרה
  • למשוואה המקורית אין פתרון
  • אסור להציב משוואה בתוך עצמה



7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה מאד 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

שהיא הצליחה להוציא מהתלמידים הצעות לאסטרטגיות פתרון

מה היה לא מוצלח בהפעלת הבעיה?

שזה קרה רק לאחר התערבות שלי

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:
מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.
בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

מוסיף שלב שבו התלמידים צריכים לנסות לשכנע אחד את שני, כשהשני משמש כפרקליט השטן

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?
פרטו והסבירו דימיון ושוני
באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

זה היה ״שובר שגרה״ מאוד מוצלח. נתתי את הבעיה אחרי מבחן גדול, וזה היה מצוין מצד אחד כדי לא מיד לחזור לשגרה, ומצד שני כדי כן לחזור ללימודים

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבעיה באופן פחות או יותר עצמאי?

לא היו כאלה

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

שאפשר להתקדם בפתרון בעיה גם בלי לפתור את כולה, ושיש ערך לדיון, כיוון שהם ראו איך התחלות של מהלך שהציעו תלמידים קיבלו המשכיות על ידי תלמידים אחרים

 עד כמה עוררה הבעיה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 






נוספו עבור קהילת מחוז מרכז:


שתפו באמירה או שאלה מעניינת של תלמיד בהקשר לבעיה או לפתרונה.
שתפו בתובנה שלכם בעקבות הפעלת הבעיה
 







הפרטים בהמשך הם חזרה על פרטים קודמים, לעיתים בשינויים קוסמטיים (יש לתקן את התבנית בהמשך)

1. פרטים כללים

הבעיה כפי שהופעלה

תמונת (PNG) Screen Shot 2022-05-27 at 10.29.38.png
שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?אין קשר
אם בחרתם "אחר", פרטו:




פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיההטרמה לפני השיעורשיתוף פעולה אסינכרוני (וואטסאפ)
שלב בעבודה על הבעיההטרמה לפני השיעורעבודה עצמית
שלב ג
דיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה45
שלב דעבודה על הבעיהאחר (פרטו)עבודה עצמית0
שלב הדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה45
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 


פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:
פעולות התלמידים: קשה לדעת מה עשו התלמידים
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:


פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, ולא עקבתי אחרי פעילות התלמידים.

 
פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 
 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 
 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:
  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

הדיון התנהל בשני חלקים. בחלק הראשון נתתי לתלמידים להציג את הרעיונות שלהם לגבי מה לא בסדר פה. והצבעתי על הפגמים בפתרונות שלהם. סיימנו את השיעור הראשון כשאין לנו תשובות טובות. בשיעור השני התלמידים שינו קצת כיון. חלקם הציגו הוכחה לכך שלמשוואה המקורית אין פתרון, והסברתי מדוע זה נכון, אבל לא מהווה תשובה לשאלה ששאלתי. כשראיתי שהם תקועים בנסיון לפתור הכל בבת אחת, שאלתי שתי שאלות. ראשית, מה הם יכולים לעשות שהוא לא ״לענות על השאלה״. הם העלו את האפשרויות הבאות: 

  • למצוא בעיה דומה שהם מכירים
  • ללכת מהסוף להתחלה 

לאחר מכן דיברנו על עצם השאלה, ושאלתי אילו שתי שאלות שונות למעשה מסתתרות בה. מהר מאוד הם ענו ש: 

  1. איפה הטעות
  2. מה היא הטעות

שלחתי את התלמידים לנסות את הגישות שהם הציעו כדי לראות על אילו מהשאלות הם מצליחים לענות, ובשתי צורות שונות הם הגיעו לאותה המסקנה, שהם יכולים להצביע על המעבר הבעייתי, אבל לא יודעים להגיד איך בדיוק ״נולד״ שם פתרון חדש. 

בשלב הזה סיכמתי את השיעור והסברתי על כך שהגורם הוא העלייה במעלת המשוואה. 


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: הפנו את דבריהם למורה (הביאו בהמשך דוגמאות)
הפנו את דבריהם לתלמידים אחרים (הביאו דוגמאות בהמשך)

התלמידים הציגו הצעות שונות: 

  • אולי יש בעיה בתחום ההגדרה
  • למשוואה המקורית אין פתרון
  • אסור להציב משוואה בתוך עצמה



בהתייחס למורה

 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה מאד 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

שהיא הצליחה להוציא מהתלמידים הצעות לאסטרטגיות פתרון

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

שזה קרה רק לאחר התערבות שלי

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:
מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.
בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

מוסיף שלב שבו התלמידים צריכים לנסות לשכנע אחד את שני, כשהשני משמש כפרקליט השטן

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?
פרטו והסבירו דימיון ושוני
באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

זה היה ״שובר שגרה״ מאוד מוצלח. נתתי את הבעיה אחרי מבחן גדול, וזה היה מצוין מצד אחד כדי לא מיד לחזור לשגרה, ומצד שני כדי כן לחזור ללימודים

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

לא היו כאלה

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

שאפשר להתקדם בפתרון בעיה גם בלי לפתור את כולה, ושיש ערך לדיון, כיוון שהם ראו איך התחלות של מהלך שהציעו תלמידים קיבלו המשכיות על ידי תלמידים אחרים

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 


נוספו עבור קהילת מחוז מרכז:שתפו באמירה או שאלה מעניינת של תלמיד בהקשר לבעיה או לפתרונה.
שתפו בתובנה שלכם בעקבות הפעלת הבעיה