רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:רחל קמינסקי  
 תאריך הפעלה:שני, 21 פברואר 2022, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  אחר (פרטו)בעיית שלושת הריבועים 
הכיתה בה הופעל:   טהקבצה: 
 מצויינות
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 27   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?תרגול
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות5
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות15
שלב ג
דיון תוך כדי עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה20
שלב דדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה5
שלב השיעור פנים אל פנים
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 


4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
הקראתי את הבעיה
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
הבהרתי את הבעיה במליאה (פרטו הבהרות בהמשך)
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

תחילה חילקתי את דפי העבודה לבנות.

ביקשתי מאחת התלמידות לקרוא את הבעיה.

לאחר מכן, הבהרתי לבנות על איזה שטח מדובר בבעיה. הסברתי להן שאם הן מסדרות את השטחים לפי גודלם, הן צריכות להציג הסבר.

פעולות התלמידים: קראו את הבעיה ומיד התחילו לעבוד עליה
שאלו שאלות הבהרה (פרטו בהמשך)
שוחחו בינם לבין עצמם (פרט בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:

ראיתי את הבנות מסרטטות את הסרטוטים במחברת בצורה מוגדלת יותר.

הן עבדו בזוגות, אז כל העבודה נעשתה בשיתוף פעולה. אף אחת לא רצתה לעבוד לבד.

הרבה בנות ביקשו ממני "אישור" על התשובה שלהן בשני הסרטוטים השמאליים. כמעט כולן הצליחו לענות על כך ששני השטחים שווים לשטח של רבע ריבוע.

לגבי הסרטוט השלישי משמאל, ניסיתי להביא להן רמזים על כיווני חשיבה בעניין, ואח"כ עצרתי וסרטטתי את הסרטוט הנ"ל על הלוח והעבודה על הבעיה כבר עברה לדיון במליאה.



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
סייעתי באופן פרטני לתלמידים שביקשו זאת (פרטו בהמשך)
סייעתי לכל הכיתה (פרטו בהמשך)

 עברתי בין הבנות לשמוע רעיונות לפתרון.

לאחר שראיתי שרוב הבנות שבכיתה כבר בכיוון: עצרתי והסבתי את תשומת ליבן אל הלוח.

רציתי תשובות מדויקות יותר וכן הוכחה פורמלית מדוע 2 המשולשים הם חופפים.

היו מספר בנות ש"עלו" על כך שיש כאן שטח שמתווסף ושטח שנחסר.

הבאתי לבנות לנסות להסביר ודייקתי את האמירות שלהן.

לאחר מכן, הוכחנו בצורה פורמלית את החפיפה והבנות כתבו במחברות.

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

אחת הבנות אמרה: "המורה, נכון שיש חשיבות שהקודקוד של המשולש יוצא דווקא ממרכז הריבוע?!"


 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

הבעיה היתה כיביכול ללא נתונים "כתובים" וללא סימון של אותיות וללא סעיפים המדרגים את הדרך לפתרון.

גם השאלה : "סדרי את השרטוטים לפי גודל השטח המשותף לריבוע ולמשולש", בלבלה את הבנות בכך שהן בתחילה חשבו שהשטחים חייבים להיות שונים בגודלם כך שניתן לסדר אותם לפי סדר גודל.

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

דיברנו על השטח שמתווסף ושטח שנחסר.

ביקשתי מהתלמידות להוכיח בצורה פורמאלית מדוע שני השטחים הללו שווים.

בסיום השיעור שלחתי להן לווצאפ את הקישור לגיאוגברה


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)
הרבה בנות הצליחו לחפוף את המשולשים לבד.

לחלקן היה חסר נתון אחד כדי לחפוף.. אז הזכרנו את הנתון שהמשולש הוא ישר זווית וכיצד נתון זה עוזר לחפיפה.




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה מאד
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

ישנן בעיות שהתלמידות לא מצליחות לעלות על כיוון חשיבה לפתרון.

כאן, ישנן 2 סרטוטים שכמעט כל הבנות הצליחו לומר שהשטחים המבוקשים שווים, וזה כבר נתן להן ביטחון ורצון להמשיך לנסות לבדוק גם את הסרטוט השלישי.

יש כאן חזרה על חפיפה, ריבע, והסתכלות רחבה יותר על הצורות והשטחים שנוצרים בעקבות סיבוב המשולש.

כמו כן, הקישור לגיאוגברה מאוד תרם להבנת הדרך לפתרון הבעיה.

בעיה קצרה עם תובנות.

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?
האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:
מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.
בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?אולי הייתי מציגה את הסיבוב הדינמי בגיאוגברה במהלך הדיון על הבעיה ולא שולחת אותו רק בסוף השיעור
אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?

לא.

באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה רבה
פרטו והסבירו דימיון ושוני

דימיון: בד"כ אני מביאה לבנות להתמודד לבד עם שאלות/תרגול של חומר, ואם אני רואה שיש שאלות על אותו עניין - הדיון / ההסבר הופך להיות מרמת תלמיד לרמת כיתה.

כך גם היה בהפעלת הבעיה הנ"ל.

בנוסף, לעיתים קרובות בסוף כל נושא אני מביאה איזו שאלה/ות יותר מאתגרות מהספר כמעין שיעור סיכום והעמקה.

שוני: במהלך נושא מסוים, אני נצמדת לשאלות תרגול בספר הלימוד והן ששאלות "סטנדרטיות" ולא נחשבות כ"בעיות" כפי שהסברנו בקורס מהי בעצם בעיה.

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

אני נהנתי מהפעלת הבעיה בכיתה.

הבנות שיתפו פעולה.

הבעיה קצרה - מספיק שיעור אחד (כשמתחילים אותו בזמן) ומוצגת בצורה נעימה - עם סרטוט, לא עם הרבה מלל.

השאלה מובנת - מה צריך לעשות.

מהווה חזרה טובה על החומר הנלמד.

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?
מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?
 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. בעיה לא קשה מידי.

התלמידות יכולות להתמודד איתה עם הסבר יחסית פשוט מהמורה.

הבעיה קשורה לחומר הנלמד.

מעוררת חשיבה.