רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:יהודה קטי  
 תאריך הפעלה:חמישי, 17 פברואר 2022, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  משוואה ריבועית - טעות העתקה 
הכיתה בה הופעל:   טהקבצה: 
 מצויינות
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 24   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות10
שלב בדיון תוך כדי עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה5
שלב ג
עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות15
שלב דדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה15
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 

הקרנתי את הבעיה על הלוח.

התלמידים בהו בבעיה ולא ידעו כיצד לגשת. ביקשתי שינסו לחשוב.
ראיתי לאחר 10 דקות שהם לא מגיבים והחלטתי להביא להם רמזים.




4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
הקראתי את הבעיה
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:
פעולות התלמידים: שאלו שאלות הבהרה (פרטו בהמשך)
שוחחו בינם לבין עצמם (פרט בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:


5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, וכן עקבתי אחרי פעילות התלמידים.
סייעתי לכל הכיתה (פרטו בהמשך)

 

לאחר 10 דקות משיגור הבעיה כינסתי את התלמידים על מנת לתזכר אותם מה הם למדו על משוואה ריבועית ופיתרונה.

כמובן שהם ענו.

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

כשעצרתי את המשימה והייתה מליאה ראשונה שאלתי מה הם יודעים ואז תלמידים ענו טרינום, נוסחה ריבועית....

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

התלמידים לא הצליחו בהתחלה להבין איך מפתרון מגיעים למשוואה

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

ניסתי כל הזמן שהם יענו ולא הסכמתי לדבר ולהגיב


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)

אחד התלמידים פלט שאולי דרך טרינום יהיה אפשר ומשם חלק מהתלמידים קיבלו הארה והתחילו לעבוד




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה מאד 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה מאד
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

התלמידים רגילים לקבל משוואה ולהגיע לפתרון וכאן היה הפוך

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?
האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:
מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

לתלמידים לפעמים קשה לחשוב מחוץ לקופסא

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?
אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה מועטה
פרטו והסבירו דימיון ושוני
באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה מאד
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

לשנות את קיבעון החשיבה של תלמידים

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

להגיע מתשובה למשוואה

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?
 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

התלמידים ענו ישר בהתחלה שיסמין טעתה מאחר ולריף ודולב יש פתרון אחד דומה. אמרתי להם שעליהם לבסס את הטענה ואצל חלקם זה עורר סקרנות ומוטיבציה