רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:מיכלל לאור זידל  
 תאריך הפעלה:רביעי, 19 ינואר 2022, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  אחר (פרטו)בעיית העמודים  
הכיתה בה הופעל:   יהקבצה: 
 
 כיתה (אם אחר): י 4 יח"ל  
מספר תלמידים בכיתה: 20   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?סיכום/הערכה
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות30
שלב בדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה15
שלב ג
דיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה5
שלב ד
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: שלחתי לתלמידים את הבעיה בווטטסאפ וביקשתי שיחשבו בזוגות על פתרון


4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

בהתחלה, לענות על שאלות. השאלה היחידה שעניתי עליה בחיוב היתה אם זה קשור לחומר הנלמד?

פעולות התלמידים: קראו את הבעיה ומיד התחילו לעבוד עליה
שאלו שאלות הבהרה (פרטו בהמשך)
שוחחו בינם לבין עצמם (פרט בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:

התלמידים מייד ביקשו לברר אם זה קשור לאנליטית? לגאומטריה? לחומר שלמדנו בעבר? לנושא שאנחנו לומדים עכשיו?



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, וכן עקבתי אחרי פעילות התלמידים.
לא נתתי רמזים אך עודדתי שיתוף פעולה בין תלמידים (תארו בהמשך)

 
פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

זוג אחד ניגש אל הפתרון בעזרת אנליטית

2 זוגות הוכילו בעזרת תאלס/דמיון

3 קבוצות ניסו בעזרת פיתגורס אך לא הצליחו להגיע לפתרון

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

לא היו להם די נתונים לשימוש בפיתגורס בלבד, אבל הם התעקשו בכח שהפתרון יגיע מפתגורס...

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

בסוף המשימה הציגו הקבוצות השונות את דרך פעולתן


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)
הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)
הפנו את דבריהם לתלמידים אחרים (הביאו דוגמאות בהמשך)

התלמידים מאוד הופתעו לגלות שאפשר לפתור את הבעיה באופנים כל כך שונים. התלמידים התחילו לחשוב מה אפשר לעשות כשאני לא מצליח לפתור בעיה בשיטה מסויימת, האם להמשיך להתעקש?, או שאולי לחפש נתיב חדש? ומה העלות והתועלת של כל החלטה. דיון מרתק!




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה מאד 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה מאד
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

הפשטות, הגיוון בתוצאות, הדיון בעקבות הבעיה

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

50 דק שהוקדשו היו קצרות מידי... 

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:

גיוון השיטות והגישות

מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

לומדים תוך כדי משחק! - הכיף הכי גדול

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

נותנת יותר זמן...

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה מועטה
פרטו והסבירו דימיון ושוני

אנחנו פותרים שאלות ואני נותנת זמן לפתור, אבל לא מקדישה שיעור שלם לעבודה על בעיה אחת בזוגות.

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה מאד
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

פשוטה, ניתנת לפתרון במגוון דרכים, גורמת לסיפוק אצל התלמידים.

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

להעיז לנסות, וגם הרוויחו תחושת הצלחה וסיפוק

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

לנסות לגשת לבעיה במגוון דרכים. אם ניסיתי בדרך אחת והגעתי למבוי סתום, אולי אפשר למצוא פתרון אחר

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה מאד
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

עצם ההתעסקות הלהיבה אותם. ההתעסקות בדוגמא מחיי היומיום...