רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:רחל קמינסקי  
 תאריך הפעלה:שני, 17 ינואר 2022, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  המרחק מתחנת הרכבל 
הכיתה בה הופעל:   טהקבצה: 
 הקבצה א
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 25   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?אחר (פרטו בהמשך)
אם בחרתם "אחר", פרטו:אמרתי לבנות שהפעילות היא הכנה מוקדמת לבעיות תנועה שנלמד לקראת סוף השנה



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות5
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות10
שלב ג
דיון תוך כדי עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה15
שלב דעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות10
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 

לאחר הדיון בכיתה על הבעיה , הבנות חזרו לעבודה בזוגות לסיום המשימה




4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
הקראתי את הבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

חילקתי לבנות את הדף עם הבעיה והקראתי אותו לבנות.

הזכרתי לבנות שמהירות כפול זמן שווה דרך..

פעולות התלמידים: שאלו שאלות הבהרה (פרטו בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:שאלה 1: "נסו לאמוד את המרחק..." לא הייתה ברורה להן..

בסעיפים הבאים מופיעים נתונים ספציפיים, אז היה יותר ברור כיצד יש להתחיל לפתור..



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
סייעתי באופן פרטני לתלמידים שביקשו זאת (פרטו בהמשך)

 

הצעתי לבנות לערוך טבלה של מהירות זמן דרך...

אך ברוב הזמן שהוקדש לפתרון הבעיה, נתתי לבנות להתנסות לבד ולנסות בעצמן.

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

לא היה משהו מיוחד

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

המרה של זמנים - דק' לשעות.

הן שכחו שדרך חלקי זמן שווה למהירות..

הערכה של המרחק לא הייתה ברורה דיו..

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

ענינו יחד על השאלות. פתרנו את סעיף א' לפי טבלה של בעיות תנועה.

את סעיף ב' הבנות פתרו יפה ואת סעיף ג', הבאתי לבנות רמז.. גם מחוסר הזמן: לא כל הבנות הגיעו לסעיף הזה שהתחלתי לעבור על הבעיה במליאה.

הרמז היה: כמה זמן לוקח כל המסלול בהליכה? אז כמה דקות לוקח לעבור חצי מסלול.. וכן לגבי הריצה.

כמו כן, היה דיון מעניין לגבי בחירת הגרף המתאים לסיפור.

לגבי גרף c: מה המשמעות של הגרף הקבוע? ובגרף A על עניין הירידה והעלייה של הגרף: מה הוא יכול לייצג.

דיברנו שוב על מושג השיפוע, ועל המשמעות בסיפור של נקודת החיתוך של הגרף עם ציר Y.

אחת הבנות ישר אמרה את התשובה ואני שאלת למה? ומדוע הגרפים האחרים לא מתאימים..

הבאתי לבנות לסיים בכיתה ו/או כשיעורי בית לכתוב סיפורים מתאימים לגרפים הנותרים.



 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)

איך מחלקים שבר בשבר?

למה מרחק חלקי זמן שווה מהירות? הבאתי דוגמה פשוטה אחרת כדי להמחיש את העניין.

למה הגרף נגמר בנקודה מסוימת? בד"כ גרף ממשיך עד אינסוף..





7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

חזרה על החומר הנלמד בכיתה ח'\

בעיות תנועה

יחס ישר והפוך

פונקציה קווית: גרפים מציאותיים.. מה שכתבתי לעיל

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

שאלת האומדן קשה מידי ולא מספיק ברורה

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:בהתחלה חשבתי להקדיש להפעלת הבעיה שני שיעורים. אמרתי לעצמי: "נתחיל" ואז נראה..

אך סה"כ הרמה של הבעיה הייתה סבירה והרגשתי שמספיק שיעור אחד. את כתיבת הסיפורים לגרפים הנותרים הבאתי כשיעורי בית ולדעתי היה מיותר להקדיש לכך שיעור נוסף . 

וזאת מפני שהועלו בכיתה עיקרי הדברים ו"הלבשת הסיפור" על הגרף פחות מעניינת.

מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

העבודה בזוגות חשובה.

בעיה היא לא שאלה לא שגרתית ועבודה בזוגות תורמת.

אני מאוד אוהבת שהגרף של פונקציה מקבל משמעות. לא רק כתרגיל, אלא כמייצג סיפור.

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

הייתי משמיטה את שאלה 1 (עם האומדן). 

השאלה מופשטת מידי וגזלה לי יחסית הרבה זמן.

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?

לא.

באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה מועטה
פרטו והסבירו דימיון ושוניבד"כ אני נצמדת לשאלות בספר.


פחות מביאה בעיות על הנושאים הנלמדים.

לעיתים אני כן משלבת שאלות העוסקות במספר נושאים.

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

שילוב של נושאים. תזכורת טובה לבנות של ט' על החומר של כיתה ח'.

השאלה צריכה לבוא אולי כשיעור פתיחה לבעיות תנועה של כיתה ט', וכשהפעלתי את הבעיה בכיתה, היא לא הייתה שייכת לרצף הלימוד.

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?
מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

חזרה טובה על בעיות תנועה, משמעות הגרף בסיפור ועל מושג היחס.

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

שיעור לא שיגרתי. שובר את רצף הלימוד.