רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:רוע זלצר  
 תאריך הפעלה:חמישי, 20 ינואר 2022, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  אחר (פרטו)שני כבלים 
הכיתה בה הופעל:   יהקבצה: 
 כיתה הטרוגנית
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 30   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה

תמונת (JPEG) WhatsApp Image 2022-01-18 at 18.57.44.jpeg
שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?תרגול
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה1
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות10
שלב ג
דיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה15
שלב ד
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 

קראנו את הבעיה ביחד ואז קיימנו הצבעה וכל תלמיד הצביע על האפשרות המועדפת עליו - האם EF תהיה קצרה יותר, ארוכה יותר או תישאר כמו שהיא.

התלמידים עבדו על הבעיה בזוגות ונעזרו בי בעת הצורך. 

בסוף - שני תלמידים הציגו את הפתרון: אחד בדרך של גיאומטריה אוקלידית והשני בעזרת גיאומטריה אנליטית.




4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
הקראתי את הבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:בסוף ההצגה - הצבעה: כל תלמיד התבקש להציע בעד האפשרות שנראית לו יותר - האם מזל צודקת או האם עידו צודק.
פעולות התלמידים: אחר (פרטו)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:

התלמידים הקשיבו והצביעו - רובם בכלל לא הצביעו - לא ברור אם לא רצו להתחייב או שחשבו ששני התלמידים טעו (בצדק...).



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
סייעתי באופן פרטני לתלמידים שביקשו זאת (פרטו בהמשך)

 

תלמידים שאלו הרבה שאלות - איך זה קשור לחומר בכלל? איך ניגשים לבעיה הזאת? האם העמודים ניצבים לקרקע? האם צריך לפתור בעזרת גיאומטריה?
בלי כוונה כשעניתי לאחד התלמידים על השאלה אם צריך לפתור עם גיאומטריה, אמרתי אפשר גם גיאומטריה וגם אנליטית - שני תלמידים שמעו את התשובה שלי ופתרו את השאלה בעזרת אנליטית - לא בטוח שהיו עולים על הדרך הזאת בעצמם.

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

תלמידים השתמשו במשפט תאלס, בדמיון משולשים בדרך של פתרון בעזרת גיאומטריה אוקלידית, או מציאת משוואות ישר וחיתוך ישרים בגיאומטריה אנליטית.

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

לא מעט תלמידים היו תקועים ובכלל לא ידעו איך לגשת לבעיה, נתתי רמזים קטנים (כמו - נסה דמיון משולשים).

בתמונות המצורפות אפשר לראות המחשות שתלמידים עשו לעצמם כדי להבין איזה תשובה נכונה, עוד לפני שמוכיחים.

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים תמונת (JPEG) ‏‏לכידה.JPG

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

נתתי לשני תלמידים שהראו לי פתרונות יפים להציג את הפתרונות שלהם:
תלמיד אחד הראה את הפתרון תוך שהוא משתמש במשפט תאלס

ותלמיד שני הראה פתרון באמצעות גיאומטריה אנליטית - מצאת משוואות של שני ישרים ואת החיתוך ביניהם.


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)

התלמידים שאלו שאלות הבהרה על הפתרון המבוסס על דמיון

את הפתרון באנליטית רובם כבר לא הצליחו לתפוס והרגישו פחות מחוייבים להקשיב כי "זה לא בחומר"




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה מאד 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

שאלה מעניינת באמת שקשורה לתוכנית הלימודים

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

הרבה תלמידים לא היו פתוחים לשמוע את הפתרון בגיאומטריה אנליטית, כי היה הפתרון השני והוא לא "בחומר" שאנחנו לומדים עכשיו.

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:

פתרונות יפים מאוד - כולל המחשות יפות כדי להבין אם המרחק מתקצר או לא.

מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

משהו מעניין שעלה - 2 תלמידים פתרו באמצעות אנליטית - האחד הראה למקרה כללי בו המרחק בין העמודים הוא a.

הזוג השני בדק את המקרה הו המרחק הוא 40 מטר ואז 60 מטר - קיבלו פתרון הרבה יותר פשוט וגם הוכיחו את התשובה, לא למקרה כללי, אבל במקרה הזה - זה לא לגמרי נדרש.

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

יותר זמן לעבודה עצמית, למרות שהרבה זוגות כבר סיימו - לתת עוד זמן למי שלא הגיע למיצוי.

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?
פרטו והסבירו דימיון ושוני
באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

שאלה מאוד מעניינת שקשורה לתוכנית הלימודים - העברתי כבר לכל הצוות שלי בבית הספר.

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

תרגול נוסף של דמיון משולשים/תאלס

התמודדות עם שאלה פתוחה שלא ברור מה צריך לעשות - התנסות חשובה מאוד.

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

תרגול בדמיון משולשים/תאלס

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

הקישור לחומר הנלמד, זה היה ממש חלק אינטגרלי ממה שאנחנו עושים בשיעורים.