רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:רונן טל  
 תאריך הפעלה:רביעי, 19 ינואר 2022, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  אחר (פרטו)בעיית שני הכבלים 
הכיתה בה הופעל:   יהקבצה: 
 כיתה הטרוגנית
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 18   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:

ללא שום שינוי בבעיה, כפי שהיא.

 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?במהלך הוראת הנושא
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות5
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות10
שלב ג
דיון תוך כדי עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות10
שלב דדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה10
שלב האחר (פרטו)שיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה5
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 

לאחר הדיון בעקבות העבודה על הבעיה, הצגתי על הלוח ישומון מדליק המתאר את הבעיה.

הזמנתי תלמיד כדי שיגרור וישנה בזמן אמיתי  את המרחק בין הכבלים או את הגובה של העמודים כדי שהכיתה תיווכח שמרחק נקודת החיבור בין הכלים נשאר  קבוע  ללא שינוי.




4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
עניתי לשאלות הבהרה באופן פרטני (פרטו שאלות בהמשך)
הבהרתי את הבעיה בקבוצות בהן נתבקשתי (פרטו הבהרות בהמשך)
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

התלמידים חולקו לזוגות, בחירה שלהם. כל זוג קיבל דף עבודה ובו המשימה כתובה. במקביל, על הלוח, הקרנתי את הבעיה.

פעולות התלמידים: קראו את הבעיה ומיד התחילו לעבוד עליה
שאלו שאלות הבהרה (פרטו בהמשך)
שוחחו בינם לבין עצמם (פרט בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:

התלמידים דנו בינם לבין עצמם בזוגות. ניחשו מי צודק להערכתי מתוך תחושת בטן והפעלת הגיון פנימי שלהם.



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, וכן עקבתי אחרי פעילות התלמידים.
סייעתי באופן פרטני לתלמידים שביקשו זאת (פרטו בהמשך)
לא נתתי רמזים אך עודדתי שיתוף פעולה בין תלמידים (תארו בהמשך)
הזמנתי תלמידים שפתרו לעזור לאחרים.

 

שאלתי מי צודק? ביקשתי נימוקים והסברים. 

נציג מכל קבוצה ניסה לשכנע את הכיתה ואותי למה הוא צודק.

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

לא היה רעיון מתמטי מעניין או תובנה חשובה.

התלמידים בעיקר השיבו מתוך תחושת בטן.

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

לא היה שום קושי, הבעיה הייתה מדליקה ואני חושב שעניינה את התלמידים.

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

שרטטתי על הלוח מלבן, העברתי בו אלכסונים ושאלתי האם כשמגדילים את אורך המלבן, המרחק של נקודת מפגש האלכסונים לקו התחתון משתנה?

כל התלמידים ענו שלא, המרחק נשאר קבוע.

ואז לפי דעתי התרחשה הבנה בקרב התלמידים שהמרחק לא משתנה, בניגוד להגיון שלהם.


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)
הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)

התלמידים אמרו שלא ייתכן!!.

ואז פתרתי על הלוח את הפרופורציה בין החלקים באמצעות משפט תלס שאותו למדנו ותרגלנו לאחרונה.

הוכחנו שהמרחק קבוע ולא תלוי בכלום.

זה היה לתלמידים ממש מפתיע וכמה שימושי להשתמש במשפט.

לאחר מכן הפעלתי את היישומון יחד עם הפעלתו על ידי אחד מהתלמידים  וזה היה ממש גימיק מדליק לסיים את הבעייה.




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה מאד 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה מאד
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

שיתוף הפעולה של התלמידים,

הבעת עניין.

שרטוט של מלבן שהמחיש לתלמידים שהמרחק נשאר קבוע, סוג של חשיבה מחוץ לקופסה.

הבעייה הייתה מרתקת.

ישום פרקטי למשפט תלס שנלמד לאחרונה ובסוף הפעלה מדליקה  של הישומון.

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

הכל היה מוצלח!!

למה להיות שליליים????

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:

בן, שיתוף הפעולה והבעת העניין של התלמידים.

והכי מפתיע.....תלמידה ביקשה שגם במפגש הבא אביא בעייה מעניינת נוספת לדיון בכיתה!!.

מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

גיוון ועניין לחומר לימוד של משפט תלס.

הפעלת ישומון - שונה, מרתק משעשע וממחיש בצורה ויזואלית נהדרת.

למידה בזוגות - אחלה דבר!!. כל עוד זה נעשה מרצון של התלמידים וישנה הפרייה הדדית טובה.

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

כלום, ממש כך!!.

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?

ללא שינוי.

באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?כלל לא
פרטו והסבירו דימיון ושוני

עבודה בזוגות, הפעלת ישומון.

אני מלמד בדרך קצת מיושנת ואולי הגיע הזמן לשלב בהוראה שלי גימיקים כאלה.

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה מאד
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

הצגתי את הבעיה לרכז מתמטיקה חט"ע, הוא הראה עניין קל....

הצגתי את הבעיה לרכזת חט"ב כיתות מופ"ת היא ממש התלהבה וביקשה שאעביר לה את החומרים כדי לבצע גם בכיתות חט"ב מופ"ת את ההפעלה הזו.


בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

אף תלמיד לא פתר את הבעיה!!.

השימוש המעשי במשפט תלס המחיש לתלמידים את הפרקטיקה של המתמטיקה הנלמדת בשיעורים וזה להבנתי היווה ערך מוסף גבוה להפעלת הבעייה.

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

לחשוב מחוץ לקופסה, לא להסתמך על תחושות בטן, לנצל ידע קודם שיש להם, לעבוד בזוגות.

הרבה דברים טובים....

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה מאד
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

חדשנות בשיעורים משעממים שלי, שימוש פרקטי לנושא נלמד, הפעלת ישומון והשתתפות פעילה שלהם במהלך השיעור.