רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:אנה סורקין  
 תאריך הפעלה:חמישי, 30 דצמבר 2021, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  טלפונים סלולריים 
הכיתה בה הופעל:   חהקבצה: 
 מצויינות
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 33   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?אין קשר
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה עצמית10
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות15
שלב ג
דיון תוך כדי עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות10
שלב דדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה10
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 

הפעלתי את הבעיה לפי ההמלצות, קודם עבודה עצמית, אחר כך עבודה בקבוצות עם כוונה אחר כך ליצור קבוצות חדשות שיכילו תלמידים מכל קבוצה כדי שישתפו את חבריהם החדשים לקבוצה במסקנות של הקבוצה הקודמת. בפועל לא נותר זמן לשלב זה של עבודה בקבוצות וכל קבוצה רק הציגה לפני כולם את התוצאות שלהם. את החלוקה לקבוצות עשיתי לפי חברות פרסום, חילקתי ל-3 קבוצות.




4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:
פעולות התלמידים: קראו את הבעיה ומיד התחילו לעבוד עליה
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:


5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, וכן עקבתי אחרי פעילות התלמידים.
סייעתי באופן פרטני לתלמידים שביקשו זאת (פרטו בהמשך)

 

חלק מתלמידים התקשו לקבוע האם ההגד נכון, בקשתי מהם לפרט את הקושי ובקשתי להחליט בעצמם כאילו הם עכשיו בעלי חברת טלפונים וצריכים להחליט האם זה נכון/מתאים מבחינתם.

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה בהשוואת נתונים תלמידים שונים נקטו בגישות שונות. ספציפית לגבי עלייה/ירידה במכירות, חלק סכמו את המכירות של כל הדגמים, חלק עשו ממוצע, חלק סכמו הפרשים. תלמידים לא ראו שזה בעצם אותו הדבר ודנו בכך בהמשך.

אופן הצגת הנתונים. במיוחד הצגת נתונים בגרף לא היה ברור להם איך לייצג את הנתונים בגרף. תחילה רצו להציג את כל הנתונים בגרף, כך שציר ה-X יהיה בעצם סוגי הנתונים. הם ניסו לסרטט גרף. אחר כך הגיעו לרעיון שכל נתון יוצג בגרף משלו.

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

עיבוד של מספר רב של נתונים, הבנת הנקרא. קושי להחליט האם ההגד נכון מבחינה לוגית.

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

בכל קבוצה עשיתי איתם דיון קטן ובקשתי להציג את התשובות שלהם ודנו בהם.


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)

תלמידים הציגו דרכי פתרון שלהם. כשהיו גישות שונות ניסינו להשוות ולהחליט האם הן שונות באמת.




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה מאד 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה מאד
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

הבעיה התאימה לרמת התלמידים. לא נוצר קושי ש"תקע" אותם ולכן עבדו על הבעיה כל השיעור ולא ברחו לעיסוקים אחרים. גם נושא הטלפונים מתאים לחיי יום יום של תלמיד.

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

עבודה עצמית בהתחלה ואז עבודה בקבוצות היה מוצלח.

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:
מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.
בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?
אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה מועטה
פרטו והסבירו דימיון ושוני

הייתה יותר עבודה עצמית, וגם עבודה בקבוצות. בשיעור רגיל אני לא עובדת הרבה בקבוצות בשלב זה.

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה מאד
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.
בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

תלמידים למדו לעבוד עם נתונים, התנסו בדרך הצגה ויזואלית של נתונים והשקיעו כאן מחשבה על איך יש להציג את הנתונים.

נקודה מאד חזקה - תלמידים למדו גם שהגד יכול להיות נכון ומבחינה חוקית מותר לשימוש בפרסום מצד שני יכול בסופו של דבר להתפרש כלא אמין ע"י הלקוח ואיך צריך להתייחס למה שאומרים בפרסומות ובתקשורת בכלל. 

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?
 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

נושא טלפונים סלולריים קרוב לליבם של התלמידים.

משימה אחרונה - לפרסם את הדגם. תלמידים המצאין סלוגנים קצרים וקליטים בחרוזים. ממש מוצלחים. מעניין שגם לא כל הקבוצות בחרו לפרסם את אותו הדגם.