רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:מיכל לאור זידל  
 תאריך הפעלה:רביעי, 29 דצמבר 2021, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  אחר (פרטו)חישוב שטח משולש 
הכיתה בה הופעל:   טהקבצה: 
 כיתה הטרוגנית
 כיתה (אם אחר): האם ייתכן ששטח משולש שקודקודיו מספרים שלמים, יצא כפולה של חצאים?   
מספר תלמידים בכיתה: 20   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה

מסמך Word מסוג 2007 שטח משולש - מהלכים (1).docx
שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות5
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות30
שלב ג
דיון תוך כדי עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה10
שלב דעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות30
שלב הדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה15
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 


4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
עניתי לשאלות הבהרה באופן פרטני (פרטו שאלות בהמשך)
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

היו תלמידים שנזקקו לרענון שהזוג הסדור הוא X ו Y. כיוונתי אותם לשוחח אחד עם השניה ואיפשרתי גם שיחות בין זוגות.

פעולות התלמידים: קראו את הבעיה ומיד התחילו לעבוד עליה
שוחחו בינם לבין עצמם (פרט בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:

התלמידים הבינו מיד שיש בעיה למצוא גובה.  היו זוגות שניסו לחלק למשולשים שאפשר לחשב את שטחם. 

היו זוגות שניסו להשתמש בסרגל, אבל אני אסרתי עליהם...

זוג אחר התחיל לעבוד על משולשים בכלל והגיע לתובנה שאפשר למצוא שטח שלם. וגם שלם עם שארית חצי, אבל התקשה להוכיח שאפשרויות אחרות לא אפשריות.

הי זוגות שביקשו רמזים מהזוגות האחרים.



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, וכן עקבתי אחרי פעילות התלמידים.
לא נתתי רמזים אך עודדתי שיתוף פעולה בין תלמידים (תארו בהמשך)

 
פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

התובנה שהשטח יכול להיות מכפלה של חצאים היתה מהירה, אבל ההבנה שלא ייתכן למשל כל מכפלה של שלישים היתה מורכבת. היתה תלמידה שבגלל שבנוסחאת חישוב שטח משולש מופיע לחלק ב 2 , גרר מבחינתה שהתוצאה היא כפולה של חצאים. 

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

הם היו מקובעים על חישוב שטח לפי הנוסחא, צלע כפול גובה לצלע לחלק ל 2. ציור המשולש על גבי המערכת הוסיף להם עוד מידע ולמרות שחישבנו כבר שטחים במספר שיטות שונות הם לא הצליחו להגיע לרעיון

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

אחרי שראיתי שנתקעו שאלתי אותם אם יוכלו לחשב שטח של ריבוע אחד על אחד? לחשב את היתר של משולש ישר זווית שניצביו מאורך אחד? של משולש ישר זווית שניצב אחד 1 והשני מאורך 3? והחזרתי אותם לחזור ולחשוב על צורות שהם יודעים לחשב את שטחן וכאלו שלא. עדיין היה להם מאוד קשה. ואז חזרנו למליאה וביקשתי שנחשב שטח מלבן שצלעותיו מקבילות לצירים והיה להם מאוד קל לחשבו. סובבתי את המלבן ושלחתי אותם לחשוב איך לחשב. 


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)
הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)
הפנו את דבריהם למורה (הביאו בהמשך דוגמאות)
הפנו את דבריהם לתלמידים אחרים (הביאו דוגמאות בהמשך)



7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה מועטה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

עצם ההתמודדות לבד היתה מצויינת. וגם מה אני עושה כשאני לא מצליח מייד, היה מצויין

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

התלמידים היו צריכים יותר קביים והכוונות. הקפיצה בהסקה היתה גדולה מידי

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:

התלמידים השתמשו כבר בטכניקת חיסור שטחים, אבל לא חשבו על האסטרטגיה הזאת במקרה הנדון

מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

שלפעמים למרות שנראה לנו שהם יעשו או יפנו בנתיב מסויים, הם לא תמיד רואים את הפניה...

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

הייתי צריכה להכניס יותר שאלות קביים

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה מועטה
פרטו והסבירו דימיון ושוני

העבודה העצמית ללא מענה בהתחלה שונה מאוד. כשהיו מתוסכלים לא מיהרתי לנחמם , נתתי להם להתבשל בדייסה שהכינו. לא זכו להכוונה מהר. היא הגיעה רק אחרי שנלחמו.

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה מועטה
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.לשאלה המון פוטנציאל ואם תהיה כתה יותר חזקה אני מניחה שהבעיה מאוד תעניין אותם. לכתה שלי היתה קצת קשה מידי ואפילו מתסכלת.
בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?
מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

רכשו שיטה לחישוב שטחים שתשמש אותם עד הבגרות.

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה מועטה
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות.