רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:יוליה אלקין  
 תאריך הפעלה:ראשון, 12 דצמבר 2021, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  משוואה ריבועית - טעות העתקה 
הכיתה בה הופעל:   טהקבצה: 
 הקבצה א
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 26   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות10
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות30
שלב ג
דיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה15
שלב ד
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 

תיכננתי את הפעילות מראש לקבוצות של 4 ילדים. נתתי לילדים להתחלק לבד לפעילות זו.




4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

הקראתי את הבעיה תוך בדיקת ההבנה. חזרתי מספר פעמים על כך שכל התשובות שגויות. הילדים היו מופתעים ומאותגרים.

פעולות התלמידים: 
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:

הילדים ניסו להציב את הפיתרונות בתוך המשוואה ולפתור מערכת משוואות. הבינו שזהם לא הבינו מה זה אומר - הפיתרון. התחילו לדבר ולשוחח מה עוד אפשר לעשות. הגיעו לכך שצריך לעשות טרינומים בכל אחד מהילדים ולהשוות מה התלמידים למעשה פתרו, תוך הנחה שכולם ידעו לפתור באמת. 



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 

 

עברתי בין קבוצות התלמידים והסתכלתי על מה שהם עשו. גם אם ראיתי שהם לא בדרך נכונה כל כך, לא התערבתי.

במידה וילדים ביקשו עזרה כי לא היה להם כיוון, שאלתי אותה שאלה: "מה לדעתם פתרו הילדים בבוחן פתע? 

התלמידים המשיכו והיו כאלו שסיימו. נתתי להם משימה אחרת והתלמידים אחרים המשיכו וקיבלו את הזמן שהיו צריכים כדי להתמוד עם הבעיה.

לא ויתרתי על אף תלמיד ונתתי לכל קבוצה את הזמן הדרוש לה.

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

תלמידים הבינו שלהציב סתם לא פיתרון כי הם לא מבינים איך הצבה מקדמת אותם

תלמידים הבינו שצריך לנסות לחשוב אחרת 

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

הילדים לא מייד הבינו מה צריך לעשות בשאלה וניסו להציב את הנתונים במשוואה הנתונה. אחרים פספסו שמקם המובל הוא 1.

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

כאשר התלמידים הגישו לי את הפיתרונות, התחלנו לדון על בעיה. הדיון התחיל מפיתרון הבעיה שהיה בשיתוף עם התלמידים.

הנקודה הראשנה שעלתה היא כמה פתרונות אפשריים יש לבעיה זו. לא היה קל לחלק להבין שיש 2 פתרונות שונים. שם רובם הסתבכו בבחירה אחת.

לאחר מכך השתמשתי באחת השאלות של דיון שהציעו במדריך למורה וזה כמה פתרונות יכולים להיות לטרינום בפירוק. הכיתה התחלקה בדעות אם זה אחד או שניים.

אז פתחנו דסמוס וכתבנו נוסחאות וייטה (מותאמות לטרינום ריבועי). תרגמנו את זה לפונקציה והכנסו בדסומס. ראינו שיש 2 פיתרונות סמטריים אפשריים ולכן אין 2 דרכים שונות לפרק את הטרינום הריבועי.


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)
הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)

תלמידים שאלו האם יש פיתרון אחד, איך להגיע אליו, איך לבחור מה יותר נכון בין שני הפתרונות האפשריים. בדיון השתתפו ושאלו שאלות הבהרה והבנה כל חקירת מערכת משוואות.




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

מתן זמן לחשוב והיעדר רמזים.

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

לא מוצאת משהו

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:

הפתיע אותי שכולם פתרו וכולם הגיעו כך או אחרת לפיתרון השאלה בזמן הקצוב.

מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

למדתי מדיון שלא כולם הבינו שיש פירוק אחד בלבד לטרינום ריבועי. חשבתי שזה מאוד ברור שיש רק פירוק אחד. הם הפתיעו אותי שחלקם חשבו שיש יותר מפירוק אחד. 

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

לא הייתי משנה כלום.

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה רבה
פרטו והסבירו דימיון ושוני

השיעור דומה מאוד בגישה - אני תמיד נותנת לילדים להתמודד עם בעיה לבד או בקבוצות. אני נותנת זמן לחשוב ולפתור. 

השוני העיקרי זה אופי השאלה. בשיעור רגיל באלגברה יש חלק של הקנייה וחלק של תרגול והתרגול די דומה למה שילדים ראו בהקנייה. לפעמים השיעור מתחיל משאלה שונה ואז באה הקנייה. אבל עדיין, שאלות הן מסוג שונה משאלות שקיבלנו.

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה מאד
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

בעיה זו מאוד מאבחנת את הבנת התמידים בנושא הנלמד. כמו כן, עולה דיון מעניין שמגלה אם יש חוסר הבנה במושגים כלשהם אצל התלמידים.

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

תלמידים למדו על עצמם - שהם יודעים ומבינים את החומר ברמה כזו שמסוגלים להתמודד עם בעיה לא שגרתית. 

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

תלמידים כאלו (אלו התלמידים שרעיון המקורי לא היה שלהם) השתתפו והבינו שעליהם להתעמק בנושא.

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

תלמידים מאוד נהנו מבעיה היפה, זה גרם להם לחשוב מה עוד עליהם לחזק.