רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:אנה סורקין  
 תאריך הפעלה:רביעי, 15 דצמבר 2021, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  המרחק מתחנת הרכבל 
הכיתה בה הופעל:   חהקבצה: 
 מצויינות
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 33   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה1
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות15
שלב ג
דיון תוך כדי עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה10
שלב דעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות15
שלב הדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה4
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 


4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
הקראתי את הבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

הצגתי בעל פה את תחילת הבעיה על הלוח. את השלט, אמרתי מה המשימה וחילקתי את הדפים.

פעולות התלמידים: קראו את הבעיה ומיד התחילו לעבוד עליה
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:


5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, וכן עקבתי אחרי פעילות התלמידים.
סייעתי באופן פרטני לתלמידים שביקשו זאת (פרטו בהמשך)

 

הסתובבתי בין התלמידים והסתכלתי מה הם עושים. מי שהתחיל לדבר איתי דברתי איתו. לא התערבתי באופן פעיל.

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

תלמידים עשו השוואה/אמדן למוכר מחיי היום יום. למשל, תלמידה שיודעת כמה זמן לוקח לה להגיע לבית הספר ומה המרחק מהבית.

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

הקשר בין מרחק, זמן ומהירות 

ידע על מהירות הליכה ממוצעת של בן אדם

יחס ישר ויחס הפוך

הבנת הנקרא

קושי להתמודד עם אתגר לא מוכר וצורך לחשוב עצמאית, במיוחד אחרי תקופת הקורונה

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

בקשתי מתלמידים להציע תשובות ל1 ולהסביר איך בצעו הערה. 

אחר כך פתרנו את 1 א.

אחר כך נעשה תיווך ל-1 ב הבהרנו את הניסוח והם חזרו שוב לעבוד.

דיון מסכם על יחס הפוך והתאמת גרף.



 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)

תלמידה אחת פתרה על סמך כמה לוקח לה להגיע לבית הספר ושהיא יודעת את המרחק.

תלמיד אחד השתמש בידע שריצה של 1 ק"מ לוקחת 6 דק'.

תלמידים התמודדו היטב עם מהירות נתונה.

1 ב היה קשה לחלק מהתלמידים והם דילגו הלאה.

חלק מהתלמידים הצליחו יפה.




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

הבעיה התאימה לחומר הלימוד, הייתה מעניינת וקשורה לחיי יום יום. תלמידים למדו מידע חדש, כמו מהי מהירות הליכה ממוצעת של בן אדם. התנסו ביחס הפוך. אני מקווה שתלמידים ביססו קשר בין הגדלים: מהירות, זמן ומרחק. הבנת המושגים ובין אלה מהם מתקיים יחס ישר ובין אלה יחס הפוך נדרשת בבגרות.

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

הבעיה הייתה קשה, היה עוזר לפרק אותה לשלבים נוספים. אבל אסתייג ואומר שזה נכון לעכשיו תקופת פוסט-קורונה. ובשנה רגילה אני מרגישה שהשאלה לא קשה מדי.

גם הניסוח והבנת הנקרא בסעיף 1 ב היו קשים.

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:

הפתיע אותי שתלמידים לא יודעים מהי מהירות הליכה של בן אדם.

הפתיעו אותי לטובה תלמידים שהתמודדו עם יחס באופן כללי ולא בעזרת מספרים ספציפיים.

מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

למדתי על מצב התלמידים, מוכנות שלהם להתמודד עם אתגר, נכונות להתמיד ולא לוותר. למדתי שתכונות אלה ניזוקו משמעותית בקורונה.

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

הייתי חושבת על סעיף 1 ב, מוסיפה מדרגה, משהו בכיוון דני הולך במהירות 4 ומיכל במהירות 6. מי יגיע יותר מהר ופי כמה?

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה מועטה
פרטו והסבירו דימיון ושוני

גם בשיעור רגיל עובדים במליאה ועצמאית.

כאן עצמאית הם עבדו בזוגות, בשיעור בד"כ עובדים לבד.

הזמן שנתתי בשיעור הזה לעבודה עצמית גדול יותר משיעור רגיל.

רמת האתגר וצורך בחשיבה על משהו לא מוכר לעומת תרגול של מה שהוסבר על הלוח.

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

בעיה התאימה לחומר הלימוד, הייתה מעניינת וקשורה לחיי יום יום. 

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

ביססו קשר בין הגדלים: מהירות, זמן ומרחק.  מתי מתקיים בינם יחס ישר ומתי יחס הפוך.

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

גם ביססו קשר בין הגדלים: מהירות, זמן ומרחק.  מתי מתקיים בינם יחס ישר ומתי יחס הפוך. אבל במידה מועטה יותר.

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה מועטה
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

חסר לי פה במידה בינונית.

תלמידים שלא הצליחו או התקדמו ודלגו על סעיף בו התקשו או פטפטו.