רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:רעות עטיה  
 תאריך הפעלה:שלישי, 22 פברואר 2022, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  תיקון ציוןהמקוצר 
הכיתה בה הופעל:   יהקבצה: 
 הקבצה א
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 8   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?אין קשר
אם בחרתם "אחר", פרטו:אחרי שהראתי להן בפעם הראשונה את פונקציית השורש



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות5
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבזוגות15
שלב ג
דיון תוך כדי עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות10
שלב דדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה10
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 

חילקתי להן את הבעיה, נתתי להן להתמודד לגמרי לבד.

לאחר 5 דקות שהן קוראות ומנסות להבין התחלתי להסתובב בינהן לשמוע את מחשבותיהן.

בנות שראיתי שפחות או יותר הבינו את העניין, נתתי להן את השירטוט של הפונקציות לראות כיצד זה קשור.

לאחר מכן היה גם דיון כל אחת מה היא היתה רוצה שאעשה לפי הציון שלה.

ודיון למה אני בחרתי בהצעה ד.




4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

חילקתי להן לעבודה עצמית.

פעולות התלמידים: קראו את הבעיה ומיד התחילו לעבוד עליה
שוחחו בינם לבין עצמם (פרט בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:

התלמידות עבדו ממש יפה, היה נראה שזו הפוגה טובה להן.



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, וכן עקבתי אחרי פעילות התלמידים.
סייעתי באופן פרטני לתלמידים שביקשו זאת (פרטו בהמשך)
לא נתתי רמזים אך עודדתי שיתוף פעולה בין תלמידים (תארו בהמשך)

 

בהתחלה נתתי להן להתמודד לבד. עניתי על שאלות הבהרה. 

עודדתי אותן להסתכל בזוגות.

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

הבנות הבינו את החוקיות בהצעה ב' אך לא עד הסוף. הן לא קלטו שזה אחוזים.


 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

היו בנות שלא הסתכלו ביחס לשאר ההצעות, אלא רק הסתכלו על הצעה ב' למי היא טובה ולמי לא.

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

אחרי שהבנות הגיעו למסקנה מה ציון שישמח הבצעה ב ומה ציון שלא, ניסיתי לשאול אותן מה החוקיות שם.

הן זרקו המון רעיונות אבל לא עלו על עניין האחוזים, רק אחרי הרבה רמזים שלי.

בנוסף זה היה להן קצר, אז הוספתי דיון על איזו הצעה הן היו רוצות. מה נכון יותר. 

חלק ישר אמרו ד כי אני בחרתי להן בזה במבחן:) אז דנו גם בזה.

חילקתי לבנות שהיה נראה שסיימו את הגרפים בלי לדבר בהתחלה, ואחכ שאלתי אותן מה מתאים למה, ומה אפשר לראות מהגרפים וכו'...


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)
הפנו את דבריהם למורה (הביאו בהמשך דוגמאות)

היו בנות שקלטו ממש מהם כל אחת מההצעות איך היא משפיעה, מה כדאי מתי וכו'.. היו כאלו שעוד התעכבו מאחורה ולכן כל פעם ניגשתי אליהן אישית ורק בסוף קצת במליאה דיברנו. בנות התחילו לייחס לציון שלהן מה היה כדאי. אחת אמרה שלה היה יותר טוב שהייתי לוקחת את ג' אז דנו בזה, אח"כ גם ראינו את זה בגרפים

כל אחת הסבירה לי את המסקנות שלה. נהנתי לשמוע אותן.




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה מאד 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

הבנות ממש שיתפו פעולה, היה נראה שיש להן עניין פה. 

היה טוב שהיתה שאלה אחת פשוטה שהן לפשוט חשבו עליה, בלי הרבה סעיפים. 

החיבור לגרפים, ולראות את פונקציית השורש שדיברנו עליה שיעור קודם היה מעניין.

שמחתי שהבנות ראו למה בעצם בחרתי אני בהצעה ד.

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

אני חושבת שזו היתה בחירה מעולה שזו תהיה שאלה אחת ולא הרבה סעיפים (הבעיה הקצרה ולא הארוכה) אבל כן היה לי חסר עוד קצת דיון כללי.

הוספתי אותו תוך כדי בעצמי, אבל היה עדיך לעשות מיקס בין הבעיה הקצרה לארוכה.


האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:

הפתיע אותי שהיו כמה בנות שהבינו ממש מהר!

הפתיע אותי השיתוף פעולה שלהן, שהן ממש נכנסו לתוך זה בשונה מהפעילות בכיתה ח'. הן נהנו מההפוגה מהלימוד, והשאלה היתה מעניינת להן.

מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

למדתי כמה החיבור לבעיה מהחיים הוא חשוב.

אהבתי את החיבור גם לגרפים.


בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

הייתי עושה מיקס בין הבעיה הקצרה לארוכה, 

או מוסיפה  סעיף- חישבי על 2 ציונים שקיבלת לאחרונה, איזו הצעה היית שמחה שהמורה תקח לכל ציון ומדוע. או משהו בסגנון.

ככה זה גם רותם אותן לגמרי, כי זה הכי נוגע אליהן.

גם הייתי שמחה שיהיה משהו שיגרום להן לנסות לייצר את הגרפים. או דרך חיבור לגרפים יותר טובה.

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה מועטה
פרטו והסבירו דימיון ושוני

בכיתה י' הכל כלכך חדש ועמוס, שאפעם לא יוצא לי לתת להן להתנסות עם משהו בעצמם ואז לדבר עליו. בעיקר הקניה שלי, תרגול..

וכאן זה היה שובר שיגרה וזה היה להן טוב ומעצים.

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה מאד
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

הבעיה כלכך נוגעת אליהם לחיים שזה ממש יישום של מתמטיקה בחיים שהן מחפשות כל הזמן. אני ממליצה. צריך שיפצור וזה יהיה מהמם!

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

גאווה, תחושת ביטחון ושמחה. סיפוק. 

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

שיש מחשבה מאחורי הבחירה שלי לתיקון הציון במבחן. והאמת שרוב מוחלט פתר ונהנה מההבנה.

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה מאד
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

הסיפור, שוב, בעיה מהחיים. גם הצורה בה הבעיה מופיעה, שכל אחת מההצעות היא בריבוע שנותן מקום להבין מה ההצעה.