רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:יולי לייקין  
 תאריך הפעלה:חמישי, 3 מרץ 2022, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  אחר (פרטו)יולי לייקין 
הכיתה בה הופעל:   יהקבצה: 
 מצויינות
 כיתה (אם אחר): בעית שני קבלים  
מספר תלמידים בכיתה: 15   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה

מסמך PDF שני כבלים - הבעיה.pdf
שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?סיכום/הערכה
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה10
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות20
שלב ג
דיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה10
שלב ד
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 


4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
הקראתי את הבעיה
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:
פעולות התלמידים: קראו את הבעיה ומיד התחילו לעבוד עליה
שאלו שאלות הבהרה (פרטו בהמשך)
שוחחו בינם לבין עצמם (פרט בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:


5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
סייעתי באופן פרטני לתלמידים שביקשו זאת (פרטו בהמשך)
לא נתתי רמזים אך עודדתי שיתוף פעולה בין תלמידים (תארו בהמשך)

 

רוב התלמידים התקשו בכתיבת פתרון הבעיה והוכחה פורמלית

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

עלו רעיונות לפתרון בעיה עם נעלמים בדרך אלגברית.

בנוסף בעזרת יחסים וגיאומטריה, משפט תלס

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

תלמידים לא הצליחו לכתוב פתרון פורמלי לבעיה, כן הגיעו לפתרון אך ללא דרך מסודרת.

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

קודם כל בקשתי מכל קבוצה להגיד לי מה הפתרון ללא דרך וכתבתי אותו על הלוח.

אחר כך מקבוצות שנתנו פתרון נכון בקשתי להביר פתרון שלהם.



 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)
הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)

רוב הקבוצות לא הצליחו לכתוב פתרון פורמלי. כן הצליחו להסביר במילים שלהם פתרון.




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

דיון המסכם את הנושא משפט תלס.

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?
האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:
מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.
בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?
אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה מועטה
פרטו והסבירו דימיון ושוני

לרוב עובדים במלאה ולא בקבוצות קטנות

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

סיכום טוב לנושא 

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?
מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

למדו איך לסדר חשיבה בכתב פורמלי

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

עבדו עם מרץ