רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:יוליה אלקין  
 תאריך הפעלה:שישי, 28 ינואר 2022, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  משפחת פרבולות 
הכיתה בה הופעל:   טהקבצה: 
 הקבצה א
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 24   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:
 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?במהלך הוראת הנושא
אם בחרתם "אחר", פרטו:



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות10
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות20
שלב ג
דיון תוך כדי עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםבקבוצות קטנות
שלב דדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה10
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 


4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
חילקתי דפי עבודה או שלחתי קישור לבעיה
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

חילקתי ילדים לקבוצות  ואמרתי שהיום נגלה סוף סוף מה עושה b המסתורי במשוואה הריבועית. זו היתה השלאה הראשונה שהצגתי את הפונקציה וזו התשובה האחרונה שנקבל בין כל הפרמטרים. ילדים ממש חיכו לזה.

פעולות התלמידים: קראו את הבעיה ומיד התחילו לעבוד עליה
שוחחו בינם לבין עצמם (פרט בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:

הילדים חשבו איך לגשת לבעיה, ניסו לחשוב על כמה דרכים - כל קבוצה משהו אחר. 



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
לא התערבתי, וכן עקבתי אחרי פעילות התלמידים.
לא נתתי רמזים אך עודדתי שיתוף פעולה בין תלמידים (תארו בהמשך)

 
פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

התלמידים התחלקו לשתי גישות עקריות: היו כאלו שהתשמשו בדסמוס כדי להבין את הבעיה ולקבל מושג

והיו כאלו שניסו לצייר כמה פרבולות מנתאימות על הדף.

לאחר מכך היו כאלו שניסו לנחש ולהצדיק את הניחוש... אפילו להכליל. והיו כאלו שביטאו את הקדקדו משם התקדמון לדרך אלגברית.

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

לא כולם פתרו בקצב אחיד, בשלב מסוים התחיל דיון בין הקבוצות של התלמידים אפילו. היו קצת ויכוחים איך עדיף לפתור...מה נחשב לפיתרון. האם מי ש"ניחש" ובדק זה אותו דבר כמו מי שפתר והגיע לאותו הפיתרון....אבל בסוף כל הקבוצות נסגרו על הפיתרון

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

ביקשתי מהילדים לשתף במה שעשו. חלק מהילדים סיפרו על דסמוס - העלתי את פיתרונות על הלוח (על המקרן) וניתחנו אותו.

דיברנו על הכללה שילדים הגיעו. הם אמרו שהם חושבים שזה תמיד תהיה פרבולה (בלי קשר למקדם המתיחה) ותמיד עם ערך נגדי של מקדם המתיחה. קיימנו דיון שלם ואפילו הוכחנו אלגברית את הטענה. דיברנו על דרך אלגברית, על איך מגיעים לשם, על פיתוח אלגברי.


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)
הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)



7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה רבה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

הבעיה עצמה נהדרת, הניסוח שלה, היא מאוררת עניין והשראה של תלמידים.

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

לא מוצאת חסרונות. זו בעית חובה לכיתה ט בעיניי. היא סוגרת פינה מאוד חשובה של פרמטר בי בתוך משוואת פונקציה ריבועית, לאחר שילדים מבינים את משמעות של שאר הפרמטרים.

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:

צה שהפתיע זה כמה ילדים היו רגועים ומסוגלים לבד להתמודד עם הבעיה. הרגשתי מיותרת אפילו במהלך עבודתם. הם ידעו אחרי שנה של פעולות מענינות לגשת לבעיה, לחלק תפקידים, לבקר את התהליך... 

מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

למדתי שעקביות במתן משימות מסוג זה בונה מסורת מסוימת בכיתה. למדתי שבעיה זו מסכמת נהדר את הנושא כפי שתכננתי. למדתי גם שלא צריך להתאכזב שילדים יודעים לבד לגשת ולגלות, אלא לשמח - אבל על זה אני עוד עובדת. נורא מבאס לזוז הצידה :) 

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?לא הייתי משנה. חיכיתי לרגע הקסום להביא אותה לכיתה ואף התאמתי את ההוראה לשיעור זה. היה שווה.
אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?
באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה רבה
פרטו והסבירו דימיון ושוני

במהלך השנה פעם בשבוע אני מקפידה "להפתיע" ילדים עם שאלה מאתגרת או פעילות מאתגרת, וזה כבר לא מפתיע.

באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה רבה מאד
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

בעיה מאוד יפה ומסכמת נהדר את הנושא.

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

למדו שהם יודעים לשלוט בדסמוס או יודעים ללכת עם אינטואיציה שלהם בפונקציות. למדו שלא משנה מה הדרך שבוחרים לפתור, אם יתעקשו ולא יפחדו לחקור, תמיד יגלו עולם נפלא של מתמטיקה מאחורי זה.

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

קשה לי לציין מי בקבוצה לא לקח חלק והיה רק צופה. ברוב הקבוצות התלמידים הגיעו לתובנות תוך כדי דיון. בקבוצה אחת היה ילד מבריק ממש והוא יותר כיוון את הקבוצה. אבל גם הקבוצה שלו היתה שותפה לפיתרון.

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה רבה
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

תלמידים מאוד אהבו לגלות מה עושה פרמטר בי בפרבולה.