רפלקציות על הפעלה בכיתות

1. פרטים כללים

שם המורה:רונן טל  
 תאריך הפעלה:שני, 29 נובמבר 2021, 12:00 AM 
  
הבעיה שהופעלה  ציון לחיים 
הכיתה בה הופעל:   יהקבצה: 
 כיתה הטרוגנית
 כיתה (אם אחר):   
מספר תלמידים בכיתה: 28   


2. תיאור הבעיה

הבעיה כפי שהופעלה


שינויים שנערכו בבעיה והסיבות לכך:

לא ערכתי שום שינוי בבעיה, הצגתי אותה לתלמידי הכיתה כפי שהיא.

 כיצד קשורה הבעיה לרצף ההוראה?אחר (פרטו בהמשך)
אם בחרתם "אחר", פרטו:אני מלמד אנליטית כחודשיים. רציתי להביא בעייה מסדר חשיבה גבוה הכוללת ישרים במערכת צירים.



3. מבט כללי על הפעלת הבעיה

פעילותסביבת פעילותאופן העבודהזמן (דק')
שלב אשיגור הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה משותפת במליאה10
שלב בעבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה עצמית20
שלב ג
דיון תוך כדי עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה עצמית10
שלב דדיון בעקבות עבודה על הבעיהשיעור פנים אל פניםעבודה עצמית5
שלב ה
פירוט נוסף על שלבי ההפעלה: 

ההפעלה הייתה במסגרת שיעור רגיל, ללא חלוקה לקבוצות אלא באופן שבו הצגתי את הבעיה לתלמידים על הלוח באמצעות מקרן , שאלתי שאלות מנחות והתלמידים נדרשו לחשוב , לבצע עבודה עצמית ולהשיב.




4. שיגור הבעיה
פעולות המורה
(סמנו את כל הפעולות שבוצעו)
הקראתי את הבעיה
עניתי לשאלות הבהרה באופן פרטני (פרטו שאלות בהמשך)
הבהרתי את הבעיה במליאה (פרטו הבהרות בהמשך)
 פירוט נוסף על פעולות המורה:

הצגתי את הבעיה במקרן הכיתתי

פעולות התלמידים: שאלו שאלות הבהרה (פרטו בהמשך)
שוחחו בינם לבין עצמם (פרט בהמשך)
פירוט נוסף על פעולות התלמידים:

ניסו להציב מספרים ולקבוע להערכתי את הגבולות.



5. בעת פתרון הבעיה
פעולות המורה בעת עבודה על הבעיה 

 פירוט נוסף על פעולות המורה (רמזים, תזמון, וכו') 
סייעתי באופן פרטני לתלמידים שביקשו זאת (פרטו בהמשך)
סייעתי לכל הכיתה (פרטו בהמשך)

 

שאלתי שאלות מנחות, ניסיתי לגרות את המחשבה, ביקשתי דוגמאות לציונים שונים 

פעולות התלמידים בעת עבודה על הבעיה  פירוט נוסף על פעולות התלמידים 
 רעיונות מתמטיים או תובנות שנולדו בעת העבודה על הבעיה 

לא היו.

 קשיים שמנעו מהתלמידים לפתור את הבעיה בשלב זה 

3 השאלות הראשונות היו ברורות לאחר הבהרה שלי, התלמידים נתנו דוגמאות מספריות שונות.

 פתרונות מעניינים או ייחודיים של תלמידים 

6. דיון על הבעיה
 התנהלות המורה והתלמידים בעת הדיון בבעיה:  
 בפעולות המורה במהלך הדיון
המורה הוביל/ה את הדיון באופן הבא:

הדיון נסב בעיקר סביב שאלה 4. 

שאלתי מה המשמעות של הגבולות במערכת הצירים, שאלתי מהם הערכים המספריים.

ביקשתי לשרטט את הפונקציה הקווית ואז לברר האם התלמידים יכולים לשער מהוא המקום הגיאומטרי הכולל את אוסף כל התשובות .

המשולש האדום הפינתי העסיק את התלמידים ודרך שאלות ותשובות התלמידים הבינו את המשמעות שלו למול הבעיה הנתונה.


 פעולות התלמידים במהלך הדיון פירוט נוסף על פעולות התלמידים
במהלך הדיון, התלמידים: שאלו שאלות (פרטו בהמשך)
הביעו דעות ועמדות (פרטו בהמשך)

התלמידים ניסו להבין למה התקבל משולש אדום ומה המשמעות שלו.

האם כל מספר הוא רלוונטי?

הרי מבחן נקבע ללא נקודה עשרונית, אז האופציות מצטמצמות באופן מהותי.




7. במבט לאחור
בהתייחס למורה
 באיזו מידה אהבתם את הבעיה?במידה רבה 
באיזו מידה הייתם שבעי רצון מהפעלת הבעיה?במידה מועטה
מה היה מוצלח בהפעלת הבעיה?

הצגת הבעיה במקרן לכלל התלמידים

ההסברים שלי והנסיון לעודד חשיבה בקרב התלמידים

מה היה לא מוצלח בהפעלת הביעה?

לא עניין את התלמידים, לא חלק מרצף ההוראה.

עסוקים במבחן הקרוב, חלקם הרגישו שזה בזבוז זמן

האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, תארו מה ומדוע:

התאכזבתי, חשבתי שהנושא מעניין ויש מה לדון עם הקבוצה.

מה למדתם מהפעלת הבעיה?
הבחינו בין אספקטים מתמטיים, פדגוגיים ואחרים.

ההפעלה צריכה להיות בהקשר אחר כמו יום חשיבה מיוחד ובקבוצות קטנות.

בהסתכלות לאחור, מה הייתם עושים אחרת?

הפעלה בזוגות,

הצגה של התלמידים במליאה את ההסברים שלהם.

אם ערכתם שינויים בבעיה המקורית, 
כיצד הם תרמו להפעלה?

כאמור לא ערכתי שינויים בבעיה המקורית.

באיזו מידה היה השיעור דומה לשיעור אופייני שלכם?במידה רבה
פרטו והסבירו דימיון ושוני

העברתי את הבעיה במתכונת זהה לשיעורים הרגילים שלי.


באיזו מידה הייתם ממליצים על הבעיה
לעמיתים שעובדים בתנאים דומים?
במידה מועטה
פרטו והסבירו סיבות להמליץ או לא להמליץ.

לא להמליץ לבצע את המשימה במתכונת שאני ביצעתי.

להמליץ לקיים את המשימה ביום הפעלה מיוחד, בזוגות המציגים את התובנות שלהם במליאה כיתתית.

בהתייחס לתלמידים
מה לדעתכם למדו תלמידים שהצליחו
לפתור אם הבניה באופן פחות או יותר עצמאי?

יש גרף עיוור במערכת צירים,

בעיה יכולה להיות רב מימדית וניתן להציג במערכת צירים רק את הגבולות החיצוניים של מרחב הפתרונות.

מה לדעתכם למדו תלמידים שלא
פתרו את הבעיה אך נחשפו לפתרונות שלה?

להבנתי כלום.

 עד כמה עוררה הביעה מוטיבציה,
עניין או סקרנות בקרב תלמידים
במידה מועטה
 פרטו מה עורר מוטיבציה/עניין/סקרנות. 

כאמור, לצערי, לא הייתה מוטיבציה גבוהה.

הרעיון פוספס וכולי תקווה שתהיה הפעלה המלווה בסקרנות בהמשך.